W najbliższy poniedziałek, 7 października, kończą się konsultacje społeczne ws. lex deweloper w Porcie Praskim. W ramach inwestycji mają powstać 1 272 mieszkania w 9 budynkach o 5-7 piętrach oraz w budynku 10-piętrowym (dominanta), które powstaną na nabrzeżu i na jednym z pirsów portu. Drugi ma pozostać zielony. Oprócz tego planowany jest remont szkoły podstawowej nr 50 przy Jagiellońskiej. Według założeń inwestora kompleks ma być obsługiwany komunikacyjne od Wrzesińskiej/Kępnej oraz od Jagiellońskiej na wysokości Marcinkowskiego. Wszystkie szczegóły dotyczące projektu znajdziecie tu: https://dialog.portpraski.pl/.

W naszej ocenie inwestycja w zaproponowanym kształcie wymaga wprowadzenia szeregu poprawek. Dotyczą one m.in. zakresu inwestycji towarzyszących (remont jednej szkoły to za mało, biorąc pod uwagę gigantyczny zysk inwestora z tej inwestycji – już dziś ceny metra kwadratowego mieszkania w porcie przekraczają 30 tys. zł!!!), obsługi komunikacyjnej (zamiast dociążać lokalne ulice główny wyjazd z osiedla powinien powstać od razu od ul. Sokolej), zieleni (zachowanie zielonego pirsu to dobry ruch, ale to nie wystarczy), ruchu pieszego i rowerowego na terenie osiedla (koniecznie trzeba unikać konfliktów pieszo-rowerowych, ale teren musi być też przyjazny dla rowerzystów), a także wprowadzenia na teren osiedla funkcji społecznych (biblioteka, przychodnia, przestrzeń dla seniorów) i usług innych niż tylko modne kawiarnie i butiki dla segmentu premium.

Zachęcamy Was do przyłączenia się do zgłaszania uwag i wysyłania mejli z Waszymi opiniami i potrzebami na adres dialog@portpraski.pl. Macie na to czas do 7 października. Im więcej uwag wpłynie, tym większa szansa, że uda się wprowadzić zmiany korzystne dla mieszkańców i mieszkanek Pragi. Dla ułatwienia przygotowaliśmy też małą ściągę z uwag, które my jako stowarzyszenie złożymy w ramach konsultacji – możecie się nimi zainspirować albo je skopiować. Znajdziecie je na poniżej (wystarczy skopiować):

UWAGI STOWARZYSZENIA POROZUMIENIE DLA PRAGI DO INWESTYCJI W PORCIE PRASKIM W RAMACH PROCEDURY LEX DEWELOPER

  1. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: zakres inwestycji towarzyszących przedstawiony w trakcie konsultacji (zapowiedź remontu i niewielkiej rozbudowy SP 50 przy Jagiellońskiej) jest niewystarczający w stosunku do obciążenia, jakie inwestycja mieszkaniowa będzie stanowić dla okolicy. Remont SP 50 przy Jagiellońskiej powinien być kompleksowy i objąć także boisko.
  2. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: Oprócz remontu SP50 dodatkowo powinna powstać hala sportowa przy SP 395 przy Sierakowskiego z wielopoziomowym parkingiem podziemnym dla mieszkańców i nauczycieli, co pozwoli uporządkować sytuację parkingową na terenie obu ww. szkół oraz częściowo także na okolicznych ulicach, w tym tych z deficytem miejsc postojowych, wynikającym z likwidacji kolejnych publicznych parkingów pod zabudowę (m.in. Kępna, Wrzesińska, Okrzei).
  3. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: dodatkowo w ramach inwestycji towarzyszących należy stworzyć w tym rejonie bibliotekę publiczną, której obecnie brakuje na Starej Pradze.
  4. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: przebudowa ulic Kępnej i Wrzesińskiej w kierunku woonerfów (dodatkowa zieleń, priorytet dla pieszych, uspokojenie ruchu kołowego).
  5. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: należy zwiększyć powierzchnię biologicznie czynną w okolicy inwestycji poprzez powiększenie terenu skweru na Kępnej o fragment działki 24/27 oraz o działkę nr 24/26 (wjazd na teren inwestycji tunelem, zieleń nad tunelem) w obrębie 41505. Docelowo należy również rozważyć w całości zagospodarowanie działki nr 24/27 jako zieleni urządzonej (park linearny w rezerwie Nowo-Jagiellońskiej rozciągający się od ul. Okrzei do stacji metra Stadion).
  6. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: doposażenie obiektu DOSiR: nowoczesna siłownia, farma fotowoltaiczna na dachu (DOSiR + szkoła).
  7. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: przebudowa parkingu (w kierunku eko-parkingu – geokrata, drzewa, krzewy) przy budynku Kępna 2B na fragmencie działki 67/2.
  8. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: tramwaj wodny obsługujący port z punktami na drugim brzegu Wisły sfinansowany przez inwestora.
  9. Inwestycje towarzyszące realizowane przez inwestora: należy odtworzyć dawny dworzec wodny, który spłonął w 2012 r., z przeznaczeniem obiektu na funkcje usługowe (np. kawiarnia) lub publiczne (Miejsce Aktywności Lokalnej).
  10. Obsługa komunikacyjna: wraz z budową inwestycji mieszkaniowej należy od razu stworzyć wjazd/wyjazd w stronę ulicy Sokolej, który powinien stać się głównym dojazdem do inwestycji.
  11. Obsługa komunikacyjna: dociążenie lokalnych ulic jak Kępna i Wrzesińska jest nieakceptowalne. W tym miejscu powinna powstać strefa z uspokojonym ruchem z pierwszeństwem dla pieszych ze względu na sąsiedztwo przedszkola, szkoły oraz skweru z placem zabaw. Przebudowa tych ulic powinna odbyć się priorytetowo, równolegle ze startem budowy mieszkań, a nie po jej zakończeniu, w kierunku opisanym w punkcie 4. W trakcie prac budowlanych obsługa komunikacyjna budowy powinna odbywać się wyłącznie bramą na wysokości wylotu ulicy Marcinkowskiego, a nie przez Kępną/Wrzesińską ze względu na wspomniany wyżej duży ruch pieszych, z przewagą dzieci. Należy rozważyć możliwość całkowitej rezygnacji z wyznaczania wyjazdu z inwestycji w tym miejscu, zwłaszcza w kontekście nieznanej przyszłości terenu parkingu (vide punkt 5), który nie jest objęty obecną procedurą lex developer.
  12. Obsługa komunikacyjna: proponowane rozwiązania drogowe w rejonie Jagiellońskiej i Marcinkowskiego są również przeskalowane. Należy ograniczyć zakres ingerencji, zwłaszcza w teren zielony wzdłuż ulicy. Ruch na ul. Jagiellońskiej również należy uspokajać, zwłaszcza w kontekście miejskiej przebudowy ciągu Okrzei-Ząbkowska i planowanego powstania placu miejskiego przed kinem Praha.
  13. Obsługa komunikacyjna: należy zwiększyć liczbę miejsc postojowych dla osób pracujących/odwiedzających osiedle – obecna liczba 104 miejsc wydaje się niewystarczająca i budzi obawy okolicznych mieszkańców. Dodatkowo miejsca postojowe naziemne powinny zostać włączone do SPPN.
  14. Wysokość zabudowy: należy obniżyć wysokość zabudowy od strony skweru Kępna o 1-2 kondygnacje, najlepiej z wycofaną ostatnią kondygnacją. Planowane odsunięcie budynków o 10 m od skweru to za mało, by nie stworzyć wrażenia kanionu i nie zaciemnić obszaru skweru, zwłaszcza w kontekście tego, że część terenu skweru po stronie Portu Praskiego znajduje się na wale.
  15. Zieleń: należy bezwzględnie utrzymać zielony pirs i część terenu zielonego od strony zachodniej, które podczas konsultacji wskazano jako tereny zielone. Należy wypracować taki model kładek/połączeń pieszych, by teren był dostępny dla mieszkańców, ale nie nadmiernie eksploatowany. Należy ograniczyć skalę wycinek związanych z planowaną inwestycją (w miarę możliwości drzewa przesadzać). Należy opracować plan rozwoju tego terenu zieleni przygotowany przez specjalistów w kontekście gatunków roślin inwazyjnych, które obecnie zdominowały ten teren (nawłoć kanadyjska, przymiotno białe, rdestowiec ostrokończysty) oraz ochrony zwierząt występujących na tym terenie.
  16. Zieleń: należy zadbać o nasadzenia wysokich drzew, które będą ocieniać teren, a nie tylko niskich gatunków ozdobnych. Nasadzenia powinny być w miarę możliwości rodzime, ozdobne przez cały sezon i wspierać bioróżnorodność.
  17. Woda: należy rozważyć utworzenie letniego kąpieliska (np. odkryty basen pływający) oraz umożliwić działalność wodniacką na terenie portu (swobodny darmowy dostęp).
  18. Ruch pieszy i rowerowy: należy wypracować takie rozwiązania, które pozwolą unikać konfliktów pieszo-rowerowych, a jednocześnie sprawią, że teren Portu Praskiego nie będzie barierą dla rowerzystów, biorąc pod uwagę dość dobrze rozwiniętą infrastrukturę rowerową od strony Wisły wraz z kładką pieszo-rowerową oraz potrzeby komunikacyjne okolicznych mieszkańców i mieszkanek Pragi.
  19. Dzieci: na terenie przyszłego osiedla powinna powstać publiczna, duża przestrzeń dla dzieci, z wyposażeniem zróżnicowanym ze względu na wiek użytkowników. W tej okolicy jedyny plac zabaw obecnie to ten na skwerze przy Kępnej i już teraz bywa dość zatłoczony.
  20. Ochrona konserwatorska: remont basenów portowych należy bezwzględnie przeprowadzić w porozumieniu z urzędem konserwatorskim, z zachowaniem jak największej części zabytkowej substancji.
  21. Należy zakazać grodzenia terenów na nowym osiedlu.
  22. Należy powiązać nowe osiedle z już istniejącą zabudową Portu Praskiego i rejonu Portu Praskiego (rowerostrada i ciąg pieszy wzdłuż basenu portowego, dostęp do terenu przy pomniku Kościuszkowców).
  23. Na terenie osiedla należy wprowadzić mix usług w lokalach usługowych, z uzupełnieniem funkcji społecznych ukierunkowanych na zmieniające się trendy demograficzne (biblioteka, dom dziennego pobytu dla seniorów, przychodnia).