W poniedziałek odbyło się spotkanie inaugurujące konsultacje społeczne w sprawie kształtu powiększonej strefy płatnego parkowania (SPPN) na Pradze-Północ. To odpowiedź na postulaty mieszkańców i mieszkanek, w tym przedstawicieli naszego stowarzyszenia, którzy w 2019 r. domagali się objęcia strefą całego terenu dzielnicy wewnątrz wału kolejowego.
Pominięcie Pragi II i III oraz Szmulowizny z Michałowem przy zeszłorocznym rozszerzeniu SPPN spowodowało, że część problemów z niewłaściwym parkowaniem przeniosła się na te ulice, na których nie wprowadzono opłat.
Niestety tak jak i podczas poprzednich konsultacji natychmiast po pierwszym spotkaniu po dzielnicy zaczęły krążyć niesprawdzone informacje dotyczące samych konsultacji, jak i późniejszego funkcjonowania SPPN. Prostujemy je poniżej.
Zakres konsultacji
Konsultacje dotyczą organizacji ruchu opracowanej przez Zarząd Dróg Miejskich Warszawa, która będzie obowiązywać, jeśli Rada Warszawy przegłosuje rozszerzenie SPPN o Pragę II i III oraz Szmulowiznę z Michałowem. Tak więc ostateczna decyzja o objęciu tych części Pragi płatnym parkowaniem zależy od radnych miejskich, a nie od samego ZDM, który tylko opracował propozycje zmian poddawane właśnie konsultacjom.
Obszar zmian
Zgodnie z wynikiem konsultacji z 2019 r. granica SPPN na Pradze ma zostać oparta na naturalnej granicy wału kolejowego, co zapobiegnie tzw. ucieczkom ze strefy na pobliskie obszary nieobjęte płatnym parkowaniem, czyli właśnie Pragę II i III oraz Szmulowiznę z Michałowem. Choć drogowcy użyli na plakatach i ulotkach sformułowania “SPPN w okolicach Hallera”, na mapkach widniejących na materiałach promocyjnych od razu widać, że chodzi o obszar całego osiedla Praga II i III. Rozszerzenie SPPN o sam plac Hallera nie miałoby sensu, bo spotęgowałoby tylko problem ucieczek ze strefy.
Koszt abonamentu
Mieszkańcy mają do wyboru abonament rejonowy kosztujący 30 zł rocznie (obowiązuje do 100 m od maksymalnie 8 wybranych parkometrów w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania w SPPN) lub obszarowy kosztujący 600 zł rocznie (od 15 listopada br. będzie obowiązywał na terenie całego obszaru tej mapy. Obecnie jest 7 obszarów na terenie Pragi-Północ, po rozszerzeniu będzie ich 9). Oba abonamenty uprawniają do postoju na specjalnych miejscach tylko dla mieszkańców oznaczonych znakami B-35 lub strefami B-39. Nowy droższy abonament to odpowiedź na uwagi mieszkańców dotyczące występujących czasem problemów ze znalezieniem miejsca bezpośrednio pod domem, ale tańszy abonament za 30 zł jest nadal dostępny.
Ochrona podwórek
Podwórka nie są administrowane przez ZDM, tylko przez naszą dzielnicę, a konkretnie Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga-Północ Dlatego to zarząd dzielnicy wspólnie z ZGN musi nawiązać współpracę z ZDM, tak by razem z rozszerzeniem strefy udało się uchronić nasze podwórka przez ucieczkami ze strefy. Udało się to na Ochocie i Żoliborzu, miejmy nadzieję, że uda się i u nas, ale wymaga to aktywności dzielnicowych radnych i urzędników.
Warto pamiętać, że zgodnie z deklaracjami urzędników, które padły na poniedziałkowym spotkaniu, ZDM partycypuje w kosztach zmian organizacji ruchu tak, by parkowanie na podwórkach było zarezerwowane tylko dla mieszkańców. Przy poprzednim rozszerzeniu strefy podobne rozwiązanie zastosowano na osiedlu Praga I. Egzekucja nowych zasad zależy potem od Straż Miejska Warszawa.
Liczba miejsc parkingowych nie zmieni się drastycznie
Miejsca w SPPN są wyznaczane zgodnie z przepisami, czyli niedozwolony jest postój, który miałby negatywny wpływ na bezpieczeństwo, m.in. zbyt blisko skrzyżowań, przejść dla pieszych itd. Oznacza to, że z naszych ulic powinny wreszcie zniknąć auta, które obecnie parkują nielegalnie, bo tak jest “zwyczajowo”. Miejmy nadzieję, że Straż Miejska wzmoże też kontrole i ukróci notoryczne zastawianie przejść dla pieszych i chodników.
Uprzywilejowanie mieszkańców
Liczba miejsc postojowych w SPPN nie zmieni się drastycznie, ale zwiększy się ich dostępność dla mieszkańców w godzinach funkcjonowania strefy (poniedziałek-piątek między 8:00 a 20:00) dzięki specjalnym miejscom tylko dla mieszkańców oznaczonych znakami B-35 i B-39 i dużo tańszym abonamentom (dzień postoju w SPPN to ok. 50 zł dziennie, co jest dużo większym wydatkiem niż 30 zł rocznie dla mieszkańców z abonamentem rejonowym lub 50 zł miesięcznie dla osób z abonamentem obszarowym).
Ulgę będą stanowić też podwórka, jeśli dzielnica zmobilizuje się do współpracy z ZDM i zadba o zmiany w organizacji ruchu na nich, tak by były dostępne jedynie dla mieszkańców.
Weź udział w konsultacjach!
Na koniec zachęcamy Was do udziału w konsultacjach tak, by zmiany w organizacji ruchu związane z rozszerzaniem SPPN były jak najbardziej korzystne dla mieszkańców i mieszkanek Pragi. Czekają na nas jeszcze dyżury konsultacyjne i spotkania online dotyczące obu obszarów, uwagi można także wysyłać mejlowo – my na pewno będziemy upominać się o ochronę podwórek i wytyczenie kontraruchu rowerowego na nowych ulicach jednokierunkowych. Szczegóły dotyczące konsultacji znajdziecie w wydarzeniu na Facebooku.