Przepełnione pojemniki na odpady i zalegające miesiącami odpady gabarytowe pod altanami śmietnikowymi to obrazki, które aż za dobrze znamy z naszych podwórek. Firma wywożąca odpady w naszej dzielnicy niestety bardzo często nie radzi sobie ze swoimi obowiązkami.
Warto jednak wiedzieć, że za wszelkie zaniedbania miasto może na nią nałożyć kary umowne, a po zakończeniu obecnej umowy – wyciągnąć wnioski z dotychczasowych problemów i lepiej przygotować kolejny przetarg. Dlatego poniżej przedstawiamy Wam kilka porad, jak reagować na zalegające odpady.
Rady w formie infografiki
Rady w formie tekstowej
Dla ułatwienia, te same rady są dostępne także w formie tekstowej – wraz z adresami emailowymi niezbędnymi do złożenia reklamacji!
Poznaj harmonogram odbioru!
Harmonogram wywozu odpadów po podaniu adresu można sprawdzić tutaj.
Zgłaszaj przepełnione pojemniki
Przepełniony pojemnik na odpady każdorazowo zgłaszamy administratorowi swojego budynku i/lub bezpośrednio do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Pamiętajcie, że w przypadku gabarytów przed terminem przewidzianym w harmonogramie należy zgłosić konieczność ich odbioru – również za pośrednictwem 19115.
Pisz na 19115
Jeśli operator nie wywiązał się z terminu, wysyłamy zgłoszenie na 19115.
Informuj odpowiedzialnych urzędników [ADRESY EMAIL]
Zgłoszenia z 19115 kierowane są bezpośrednio do operatorów obsługujących poszczególne dzielnice, dlatego niestety często zdarza się, że odpowiedzi przychodzą sprzeczne ze stanem faktycznym (np. “śmieci odebrano terminowo” albo “brak dostępu do altany”).
W takiej sytuacji zgłoszenie reklamacyjne z numerem pierwotnego zgłoszenia wysyłamy mailowo do Miejskiego Centrum Kontaktu, które otworzy reklamację (kontakt@um.warszawa.pl), Biura Gospodarki Odpadami nadzorującego poszczególnych operatorów (go-km-obsluga@um.warszawa.pl; sekretariat.bgo@um.warszawa.pl), odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami sekretarza Miasta, Włodzimierza Karpińskiego (sekretarzmiasta@um.warszawa.pl) oraz miejskich radnych z Komisji Ochrony Środowiska (rniewitecka@radny.um.warszawa.pl, bmichalec@radny.um.warszawa.pl, jstaniszkis@radny.um.warszawa.pl, mszolc@radny.um.warszawa.pl, pszyszko@radny.um.warszawa.pl, mroguska@radny.um.warszawa.pl).
Nie daj się spławić
Zgłoszenia reklamacyjne wysyłamy do skutku i nie dajemy się zbić z pantałyku wymijającym odpowiedziom, które mogą przychodzić np. od operatora.
Dbaj o stan altany
Warto też, by wspólnoty codziennie sprzątały wewnątrz swoich altan śmietnikowych i wokół nich, a jeśli śmietnik jest współdzielony przez kilka budynków, dobrze powiesić na nim rozpiskę, kiedy który budynek odpowiada za sprzątanie. Sprzątanie altany i terenu wokół niej można na przykład zapisać w obowiązkach osób sprzątających, a zapis taki powinien znajdować się zarówno w umowach podpisywanych przez wspólnoty i spółdzielnie, jak i Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga-Północ.
Mamy nadzieję, że ten poradnik choć trochę Wam pomoże, a przede wszystkim, że liczne skargi mieszkańców przyczynią się do poprawy sytuacji w przyszłości. Pamiętajcie, że presja ma sens!