Wygląda na to, że wbrew przeciwnościom tunel za Dworcem Wschodnim jednak powstanie.
Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel potwierdził, że po spotkaniu z prezydentem M. St. Warszawy Rafałem Trzaskowski doszło do porozumienia w sprawie budowy tego ważnego dla Pragi-Północ i Pragi-Południe połączenia.
Tunel niezgody
Sprawę tunelu za Wschodnim nagłośniliśmy razem z Miasto Jest Nasze oraz Stowarzyszeniem Wiatrak w listopadzie 2020 roku. Wtedy wszystko wskazywało na to, że miasto odpuściło temat połączenia ul. Grochowskiej z ulicą Kijowską – urzędnicy nie odpowiadali na pisma kolejarzy i ignorowali prośby o spotkania.
Po naszej konferencji prasowej wszystko się zmieniło – nadzór nad odpowiedzialnym za inwestycję Biurem Polityki Mobilności i Transportu przejął wiceprezydent Michał Olszewski, a samo biuro ostatecznie uległo likwidacji. Z kopyta ruszyły także rozmowy z kolejarzami, ale inwestycja jeszcze przez długi czas stała pod znakiem zapytania. Problematyczne było finansowanie tunelu, odwlekało się także podpisanie porozumienia między PKP PLK a Ratuszem.
Jest porozumienie Miasta i PKP
Na szczęście sprawa znalazła wreszcie szczęśliwy finał. Jak wypowiedział się dla „Gazety Wyborczej” prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel:
„Po moim spotkaniu z prezydentem Rafałem Trzaskowskim coś powinno ruszyć. Jesteśmy gotowi do budowy dodatkowych wiaduktów, co przedłuży prace o jakieś pół roku, ale nie powinno mieć wpływu na całość modernizacji linii średnicowej.”
Sukces to praca zespołowa
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym, przede wszystkim red. Osowskiemu z „Gazety Wyborczej”, działaczon stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, Tadeuszowi Rudzkiemu ze Stowarzyszenia Wiatrak oraz radnym dzielnic Praga-Północ (w szczególności Mariuszowi Borowskiemu) i Praga-Południe za wspólne stanowisko dotyczące budowy tunelu przegłosowane ponad podziałami politycznymi. Presja ma sens!